Accu

Voorgeschiedenis

Ik heb voor meerdere fietsen verlichting gebouwd. Voor open fietsen vertrouw ik vaak op een dynamo maar velomobielen heb ik altijd met een accu uitgerust. Ik ga er vanuit dat velomobielen een accu aan boord zullen hebben voor de verlichting. Bij de ontwikkeling van de VeloPuter is dat dan ook een van de uitgangspunten. Dat brengt mij bij de zoektocht naar de voor mij ideale accu. Daarover gaat deze blogpost.

Voordat ik verder ga wil ik duidelijk maken dat de 12V accu’s van Velomobiel prima geschikt zijn voor de VeloPuter. De accu’s die ik hier verder ga bespreken hebben een paar voordelen maar zijn fundamenteel niet anders.

LiPo versus NiMH

De twee meest gebruikte accutypes zijn LiPo,  zoals in de meeste smartphone en laptops, en NiMH, bekend van de AA oplaadbare batterij. Beide hebben voor- en nadelen. Om deze reden biedt Velomobiel.nl LiPo ook al jaren aan als alternatief voor de 12 NiMH accu.

Nadelen LiPo

  1. LiPo gaat makkelijker stuk dan NiMH. Vooral bij te diep ontladen gaat een LiPo sneller stuk dan een NiMH.
  2. LiPo’s vereisen over het algemeen complexere en dus duurdere laadapparatuur. Op deze regel zijn natuurlijk uitzonderingen.
  3. Een LiPo mag je nooit laden onder het vriespunt. Daar zal hij van stuk gaan.
  4. Bij laden of ontladen, vooral bij ondeskundig gebruik of apparatuur falen, kan een LiPo in de brand vliegen. Dit is wat er bij telefoons/tablets/laptops soms gebeurd.

Voordelen LiPo

  1. Gewicht; ze zijn lichter dan NiMH. Het scheelt ongeveer de helft. Een gelijkwaardige 11.1V accu in LiPo weegt ongeveer de helft van de 4000 mA accu van 12 NiMH.
  2. LiPos kunnen veel meer vermogen leveren dan NiMH batterijen. Nu is dit bij de lage vermogens die in de fiets spelen niet echt van belang.
  3. Efficiëntie; LiPo’s hebben een lagere interne weerstand en worden daarom niet  warm bij ontladen op opladen.
  4. LiPo’s kunnen sneller geladen worden. Het is geen uitzondering dat een accu in 15 tot 20 minuten volledig geladen mag worden. De snelste laders voor NiMH doen er nog steeds uren over.

Omdat ik de laadsnelheid en het gewicht van doorslaggevend belang vind, kies ik er voor om LiPo accu’s in mijn fiets te plaatsen. Ik heb uit het verleden hele goede ervaringen met accu’s van Hobbyking. Daar heb ik me dus nu ook weer op gericht.

Accu’s

Hierboven heb ik uitgelegd waarom ik een LiPo accu wil in mijn fiets. Ook wil ik graag een accu die een harde behuizing heeft. Dit maakt ze robuuster tegen mishandelen en het trillen in de fiets. Zelf ben ik op de Zippy 4000 uitgekomen. Qua prijs en gewicht een mooie keus. Goedkoper kan maar dan worden ze qua kwaliteit iets minder goed. Ik heb er ook twee Zippy 8000 bij voor als ik meerdaagse tochten ga maken.

20161218_185841

Zelf heb ik altijd twee accu’s in mijn fietsen die ik met een schakelaar kan omzetten. Hierdoor kan ik tijdens het rijden zonder gevaar van accu wisselen. Dit systeem heb ik al jaren en ik zou niet meer zonder willen.

Laders

Ik heb er twee laders bijgekocht. Ten eerste een goede degelijke lader: de Turnigy Reaktor 300W. Dit is een beest van een lader met een oerwoud aan functies. Voor de gemiddelde velomobielrijder is dit waarschijnlijk overkill, maar ik wilde hem hebben. Daarnaast wilde ik ook nog een lichte lader voor onderweg en op vakantie. Deze heeft niet het vermogen of de mogelijkheden die de Reaktor heeft,  maar langzaam aan komt die accu ook wel vol. Mijn keus is daar op de B3AC Compact Charger gevallen. Met zijn 222 g is hij prima om mee te nemen onderweg. Waar de Reactor mijn accu’s in minder een uur kan laden zal de B3AC daar beduidend langer over doen. Het gewicht en de prijs maken het echter een zinvolle aanvulling op het assortiment.

20161218_185818

Stekkers

Nog even kort over stekkers. Ik heb een paar eisen aan de stekkers waarmee in mijn accu’s aansluit in de fiets. Hierbij vind ik de volgende punten het belangrijkst:

  1. Corrosie bestendig. Het is niet acceptabel dat de stekkers snel gaan corroderen.
  2. Stevig. De stekker is wat je steeds opnieuw los en vast moet maken. Dit mag niet te snel slijten.
  3. Betrouwbaar. Er is weinig zo vervelend als dat je verlichting uitvalt omdat de stekkers geen goed contact maken.
  4. Makkelijk in gebruik. Ook met koude verkleumde vingers moet de accu los te halen zijn. Een stekker die te strak zit heb je niets aan.
  5. Het moet absoluut onmogelijk zijn om kortsluiting te maken. Dus geen open contacten.

Zonder er veel woorden aan vuil te maken: HXT 4mm stekkers.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s